Regionális Tudományi és Közpolitikai Tanszék
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Regionális Tudományi és Közpolitikai Tanszék by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- ItemA győri gazdaság pályapontjai a rendszerváltozástól napjainkig(Universitas-Győr Nonprofit Kft, 2014) Rechnitzer, JánosA tanulmány célja, hogy bemutassa egy ipari körzetközpont gazdaságának fejlődési pályáját meghatározott történelmi szakasztól napjainkig. Győr, mint ipari központ Magyarországon jelentős gazdasági bázisnak számít, így a szerkezeti átrendeződése példaértékű, egyben jelzi a magyar gazdasági fejlődés sajátosságait. A város gazdasági szerkezetét a szervezeti átalakulásokkal és a telephelyválasztás kritériumaival jellemeztük és ennek alapján hat csoportba rendeztük. A vizsgálatokhoz időszakokat is kapcsoltunk, hiszen egy-egy fejlődési típus köthető az elmúlt 25 évhez, annak szakaszaihoz. A privatizált vállalatokkal kezdtük, folytattuk az azokból kivált merészek és megújítók csoportjával, kitérünk a nemzetközi nagyvállalat megtelepedésére, annak hatásaira, a helyi erőforrások által motivált betelepülőkre, a leépült gazdasági infrastruktúrát is hasznosító fogyasztási terekre, illetve vállalkozások által vonzott szolgáltató (pénzügyi) szervezetek megjelenésére, s végül röviden foglalkoztunk az újgazdaság képviselőivel a város gazdaságában. Az elemzéseinkhez példákat, eseteket adunk részben illusztrációként, részben pedig igazolásként. A győri ipari körzet központja sajátos fejlődési pályát írt le az elmúlt 25 évben, ennek a modellnek az elemeit kíséreltük meg rendszerezni és értékelni.
- ItemImpact of Audi Hungária Motor Kft. on the local economy(Production and Operations Management Society (POMS), 2014) Rechnitzer, JánosRole of foreign direct investment in a given region can be potential success factor according to the literature (Lengyel 2010). Level of private capital and connected owner networks are quite objectively measurable items in the framework of new conception of territorial capital (Camagni 2009). In case of Győr, entrepreneurialism is strongly affected by foreign capital, which has visible and institutionalized outcomes in everyday life. The following study introduces the main points of cooperation between Győr and Audi Hungaria Motor Kft. Beside this the study highlights the main characteristics of the hosting region and the company itself, which have possible effects on each economic actor. The study has five main points. First point is a general introduction of Audi Hungaria Motor Kft. Secondly the study analyses the demography, especially data of labor market in Győr and surroundings and introduces the main points of the expansion process. Third point gives detailed picture of the logistics and supplier group of the company. After that the study introduces the economic developer role of the local government through the given industrial infrastructure and the tax system. Finally CSR activities of the company are collected. The study is aiming to highlight those effects, which can be originated from the presence of AHM and can be potential critical points in aspect of long-term regional development.
- ItemThe Landmarks of the Economy of Győr from the Regime Change Until the Middle Years of the 2010s(Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2014) Rechnitzer, János
- ItemEconomic growth paths similarities in European Union(2014) Rechnitzer, János; Tóth, TamásThis study is to give an insight into the regional growth theories and explore the single growth paths of the member states of the European Union based on an extraction statistical methodological analysis. According to the judgment that the European Community (28 states, since 2013) does not follow a single growth pattern, based on their history and actual economic relationships, different national economies form economic blocs and these blocs follow diverse growth patterns within the Union. At the first step we tried to discover the mainstream of modern economic growth theories, and found some relationship between these theories and the empirical analyses. In the empirical part of this study we identified different growth paths and classified growth groups for the 28 EU member countries with a cluster analysis. At the final step we applied regression method to find some correlation between historical growth rate and current nominal GDP level.
- ItemThe extension of complex gravity zones and manpower catchment areas in North Transdanubia(Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2014) Hardi, Tamás; Szörényiné Kukorelli, Irén
- ItemAz állam megváltozott szerepe és a városfejlesztés viszonya(2014) Somlyódyné Pfeil, EditA tanulmány „Az állami szerepek átalakulása és azok hatása a területi szerkezetre” című alapkutatás előzetes eredményeit vázolja. A téma aktualitását a városok szerepének európai és globális dimenziójú átértékelése adja, amit elengedhetetlen figyelembe venni Győr város helyzetének megítélése, gazdasági pozíciójának erősítése szempontjából is. Így a vizsgálat a nagyvárosi térségek, régiók intézményesülésében az utóbbi mintegy másfél évtizedben lezajlott gyökeres változásokat ragadja meg néhány állam és városrégió példáján. A tanulmány e változások hátterét és összefüggéseit kísérli meg megvilágítani, történetesen azt, hogy megváltozott a nemzetállamok viszonyulása városaikhoz és városi térségeikhez, azok ma már a gazdaságpolitika eszközeiként aktiválódnak. Az európai városhálózat az EU kohéziós politikájának célpontja, abban súlypontozódik a versenyképességi elem. Ennek következtében modernizálódott a területi tervezés rendszere, a városi térségek széles körben olyan, tervezési jogosultsággal bíró téregységekké váltak, amelyek alkalmasak az új típusú, a közszférát a magán- és a civil szférával összekapcsoló kormányzás megvalósítására. E változási folyamat nem értékelhető azon hatalmi decentralizációs folyamat nélkül, amely a szubnacionális szintek javára zajlott le a legtöbb fejlett országban. A decentralizáció a kompetenciák szétterítéséhez vezetett, míg a többszintű kormányzás ösztönzésével az EU a területi szintek és a különböző szektorok közötti kooperáció létrehozásával azok ismételt integrációját kívánja megvalósítani. A folyamat kulcselemei a kooperáció és a koordináció, kiegészülve a téregységek közötti versennyel. A létrejövő kooperatív és partneri állam azonban új szerepfelfogásában is megőrizte szabályozó és ellenőrző hatalmi jogosítványait. Tehát a keretfeltételeket ő szabja meg, így támogathatja vagy blokkolhatja a városi térségek fejlődését, versenyképességét.
- ItemPatterns of social structure and stratification in Győr(Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2014) Csizmadia, Zoltán; Tóth, Péter
- ItemEurópai országkép kutatások a mentális térképezés módszerével(International Research Institute, 2015) Uszkai, Andrea
- ItemWith renewables for energy security(2015) Honvári, Patrícia; Hauber, GyörgyTaking into account the possible future exhaustion of fossil energy sources, the actual and near danger of climate change, the drastic increase of the greenhouse gases in the last 200 years, as well as the growing need for sustainable development, consumption and liveable environment, the increasing necessity of renewable energy sources becomes clear. Utilization of these energy sources have to acquire a bigger role in the field of energy supply, in order to enhance the energy security of Hungary, to decline the energy import dependence, to reduce the negative environmental impacts, and to recover the economy. The world’s hunger for energy is growing exponentially; this is why it is crucial to establish feasibility scenarios in the next decades, which are able to meet these expectations, and to increase the safety of the energy supply.
- ItemNyugat-Dunántúl – Regionális Ifjúsági Helyzetelemzés(ISZT Alapítvány, 2015) Csizmadia, Zoltán; Tóth, Péter
- ItemCincér-háború - Esettanulmány egy gyárbővítésről és a környezetvédelmi-társadalmi felelősségvállalásról(Universitas-Győr Nonprofit Kft., 2015) Honvári, Patrícia
- ItemAz Észak-Dunántúl kisvárosainak fejlődési irányai az ingázó adatok alapján(2015) Hardi, TamásIn our research we are going to examine the changes of the small towns (less than 50 thousands inhab.) and we are going to analyse and compare the data of the 2001 and 2011 censuses on commuting. The places of residence and work of the respondents are known, thus, based on this data we calculated the member of employees hiving in the given settlements, as well as the number of people travelling to work in the given city and the number of people travelling, from these cities to work elsewhere. The current significance of commuting in Hungary is shown by the data of the 2011 census: approximately 35% of the 4 millon employes work in a different settlement, then where they live, and the number of commuters and their proportion referred to the total number of employees have also increased significantly. Where the member of employees increased by 7% on national level between 2001 and 2011, the respective figure in case of commuters was 25%. The majority of the employees living in smaller settlements travel to work elsewhere: the smaller a settlement is, the higher the proportion of commuters to other settlements is (in settlements with less than 2,000 inhabitants this proportion exceeds 60%). The role of economically developed territories is getting more important in the employment of rural spaces. But there are large zones from where these big centres aren't easy to approach. The small and medium sized centres offer an alternative for emplo ment, maintenance of life quality, thus, their role is significant in conserving the local population. The small towns have very different development paths. Some of them develop successfuly but the majority have lost their population and workplaces during the last decade. The decrease in the number of locally employed people is not followed everywhere by the decrease in the number of commuters. In case of Pápa, beside the slight fall in the number of locally employed people, both outward and inward commuting had gained ground significantly. However, we could see in other, smaller centres as well that besides an increasing outward commuting the other two indicators show strong decrease (e.g. Mór). The lessons these examples teach us are the following: important district .centres like Pápa. have maintained their position as important commuting destinations, while the surrounding settlements are not in the transport geographical situation that would facilitate for the inhabitants to commute towards larger and more distant centres. On the other hand, several smaller employment centres, where mainly commuter manpower based mobile assembly activities are organized, typically in an industrial park, might see a quick decrease too. Generally the big centres and their agglomerations have more and more higher role in the employment, there is a visible process of concentrations of population and workplaces. The success of small towns depends on the geographical position considerably.
- ItemGyőr hatótere és környezetének szubcentrumai(2015) Szörényiné Kukorelli, IrénThe aim of the paper is to identify the impact area of Győr by theoretic and empirical researches. In the first part of the paper we define the gravity zones of 31 centers of the Northern-Transdanuhian, including Győr, by using a gravity model. When idententifying the impact field, we based our research on Reilly's gravitation model; however, we used a modified version in our calculations, i. e. we used a calculated (complex) indicator as weight. While Reilly's model delineates the zone of gravity between two points (cities), in our model we determined zones of gravity for 31 settlements in the Northern-Transdanubia. The extension of the spaces of gravity illustrates the magnitude of the cities, so there are no surprises at the first sight: Győr has the largest zone of gravity, followed by Székesfehérvár, Szombathely and Veszprém but it is fact. that Győr's gravity zone is open to south-west reaching the Lake Balaton however, from South-East direction. Veszprém and Székesfehérvár set limits. The 31 cities can be classified into four groups based on the extension of their zones of gravity. In the second part of the study we analyze the data of questionnaires to define functional connections between settlements based on the direction and number of space paths. The results point to different functional impact areas of Győr and designate the subcentres of the research area. In the end we compare theoretical and empirical results for analyzing the differences and the similarities.
- ItemA jövő terei, a tér jövője(2016) Rechnitzer, János
- ItemPost-Socialist New Towns in the Urban Network(Institute for Sociology Centre for Social Sciences Hungarian Academy of Sciences, 2016) Rechnitzer, János; Berkes, Judit; Páthy, Ádám
- ItemA Győri Modell – Az egyetem, az ipar és a város együttműködési dimenziói(JATEPress Kiadó, 2016) Rechnitzer, János; Kecskés, Petra; Reisinger, Adrienn
- ItemGyőr térkapcsolatainak alakulása a képeslapokon keresztül(Nyíregyházi Egyetem Turizmus és Földrajztudományi Intézet, 2016) Rechnitzer, János
- ItemElőszó(L'Harmattan Kiadó, 2016) Rechnitzer, János
- ItemA külföldi működő tőke lenyomata a közép- és délkelet-európai regionális központokban(Széchenyi István Egyetem, 2019) Rácz, SzilárdA posztdoktori kutatás motivációja, hogy a posztszocialista átalakulási folyamatok kutatásának kiterjedt szakirodalma van, de az összes közép- és délkelet-európai nagyvárost összehasonlító munkák száma nemzetközi viszonylatban alacsony. A kutatás célja a közép- és délkelet-európai regionális központok külföldi működő tőke által vezérelt átalakulási, fejlődési folyamatainak feltárása a rendszerváltozásokat követő időszakban. Az elemzés földrajzi fókusza: Közép-Európa és Délkelet-Európa posztszocialista államai, a vizsgálódás léptéke a nagyvárosok, régióközpontok szintje. Jelen tanulmány a kutatás első szakaszáról, a szakirodalmi háttér áttekintéséről ad rövid összegzést.
- ItemAz autonóm járművek társadalmi-gazdasági hatásai(2019) Rechnitzer, János