Könyvek - Monográfiák - magyar nyelvű (RKI)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Könyvek - Monográfiák - magyar nyelvű (RKI) by Author "Erdősi, Ferenc"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemA globalizálódott tengerhajózás és a világkereskedelem(KRTK Regionális Kutatások Intézete, 2021) Erdősi, Ferenc
- ItemA Közel-Kelet közlekedése(IDResearch Kft.; Publikon, 2017) Erdősi, Ferenc
- ItemA közeledő Távol-Kelet: A transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok jelene és jövője(IDResearch Kft., 2013) Erdősi, Ferenc
- ItemTörökország közlekedése(MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete, 2015) Erdősi, Ferenc
- ItemTrieszt - Fiume : Két szomszédos kikötő versengése az első világháborúig(KRTK Regionális Kutatások Intézete, 2022) Erdősi, FerencA mai szabadkikötő-választás mellett és egy harmadik kikötő, Koper felzárkózása ellenére, a 20. század eleji piacterület-struktúra tartósnak bizonyult. A német kikötők továbbra is versenyeznek az észak-adriaiakkal. Ennek az időszaknak egy sajátos szeletét, két szomszédos kikötő versengését mutatja be a szerző, továbbá a következő kérdésekre keresi a választ: 1. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején milyen volt a funkcionális viszony Trieszt és Fiume között? 2. A két kikötő vonzásterületének kialakításában milyen szerepet játszottak a vasutak? 3. Mekkora mértékben fedték át a kikötők szárazföldi területei egymást? 4. Milyen módszerekkel védte meg a Burg csehországi piacterületét Hamburggal szemben? 5. Mivel járult hozzá Fiume az osztrák Dalmácia ellátásához?
- ItemA világkereskedelem fő tengeri útvonalai, kockázatos szűkületei és csatornái(GlobeEdit, 2021) Erdősi, FerencMa már a világkereskedelem 85 %-ának a tengerhajózás a hordozója. Gazdaságosságát jelenősen befolyásolja az útvonalválasztás. A” gőzkorszakban „ megépültek a távolságokat alaposan csökkentő, műszakilag és geopolitikailag érzékeny „világcsatornák „. A Szuezi – csatorna háborús károk miatt évekig zárva volt, de hajóbaleset után is napokra megbénult. Többszöri bővítésük ellenére sem tudnak átkelni e megacsatornákon a gigahajók. Kalóztámadások, a közeli országok politikai szembenállása teszi időnként kockázatossá az útvonal összpontosító tengerszorosokat, az olajszállítást. Bár a forgalomhoz mérten javult a tengerhajózás biztonsága, azonban az időnkénti hajókatasztrófák az álltaluk okozott károk mérete továbbra is aggasztó. Emberi mulasztások a legkorszerűbb hajókon is végzetesek lehetnek. A gyorsuló klímaváltozás Panamában a csapadékcsökkenés zsilip vízellátási gondokat hozott. Az Arktiszon az erős jégolvadást kihasználva üzemszerűvé vált a hajózás. Kialakulóban van egy újabb kontinens közi útvonal. Jövőjét a Jeges – tengerparti országok és Kína érdekeltségén kívül az emberiségnek a globalizmushoz való viszonyától is függ.