Kaposvári Egyetem
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Kaposvári Egyetem by Author "Mezei, Cecília"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemAssessment of rural innovation in specific case of Somogy County(Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2016) Mezei, Cecília; Gál, Zoltán; Horváthné Kovács, Bernadett; Uutoni, Sem Mandela; Tokareva, Jevgenyija; Utenova, Symbat; Kebabi, Safia; Titov, Alexander; Weisz, Margit; Tekum, Victorine; Nyok, Maurine; Molnár, Gábor; Gelencsér, Géza
- ItemThe impact of human resource development on employee performance and organizational effectiveness: An empirical study(University of Primorska Press, 2018) Mezei, Cecília; Kareem, Mohanad Ali
- ItemThe role of human resource development on organizational effectiveness considering the mediating role of internal marketing(2018) Mezei, Cecília; Kareem, Mohanad AliThis paper attempts to demonstrate the important linkage between human resource development (HRD) and internal marketing (IM) to achieve the organizational effectiveness (OE), and it aims to highlight the effect of human resource development strategies on organizational effectiveness with the mediating role of internal marketing practices. We explore the effects of human resource developments, internal customer satisfaction and commitment and organizational effectiveness. This paper is conceptual and the approach adopted is analytical. Extant research and concepts have been used to develop propositions and to discuss both research and managerial implications, and as a result, first of all, the present paper reviews the relevant literature about IM, HRM and the link between IM and HRD. The study has found that internal marketing strongly supports the relationship between HRD and organizational effectiveness and the satisfaction of internal customers influences customer satisfaction and loyalty before affecting the profitability and growth of the company. Based on research findings, insightfully this study suggested leveraging human resource development to enhance organizational performance.
- ItemThe role of human resources development strategy in achieving corporate social responsibility: At the SME level(Mendel University in Brno, 2017) Mezei, Cecília; Kareem, Mohanad AliIn this era of globalisation characterised by great high scientific and technological development, competition between institutions and companies is becoming more and more intensive in order to survive and achieve profitability, and achieve superiority over competitors. For this reason most companies have started striving for excellence by focusing on the most important resource, human resources, to achieve their economic, social and environmental goals, and then to also achieve social responsibility. This study aims to exam the role of human resources development strategy (training and development, organisational development and career development) in achieving corporate social responsibility at some of SMEs in Iraq, a special questionnaire has been prepared to collect data from a survey and a random sample which consists of (30) SMEs of the surveyed organisations was selected.The study found out HRD strategy effects significantly in achieving CSR (economic, environmental & social) dimensions, for this, it should be dealt in accordance to a strategic perspective, and develop it through many activities such as training and development, career development and organisational development so that it can play its role efficiently and effectively, and contribute to the achievement of specific goals.
- ItemZöld utat a falvaknak!(Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2016) Mezei, Cecília; Vidák, Krisztina; Dicső, László; Szente, Viktória; Gulácsi, ErikaKutatócsoportunk célja a Hét Patak Gyöngye natúrpark fejlesztéséhez való hozzájárulás. Ez a munka egy ún. hipotéziskialakító vizsgálat, amelynek során szakértői interjúra, valamint a natúrpark területén egy kérdőíves felmérésre került sor 2 kiemelt településen (Kárász és Szalatnak). Az eredmények azt mutatják, hogy a natúrpark kezdeményezés találkozik az itt élők elképzeléseivel, és a fejlesztés pedig szükségszerű, egy válaszadó sem vitatta. Az eredmények azonban felhívják a figyelmet arra is, van még tennivaló! Különösen a lakosság informálása, és ezzel együtt a tájékoztatásra megfelelő csatornák megtalálása kulcskérdés a jövőben. Ezt támasztja alá a kárászi eredmény is, ahol a működő helyi újság ellenére is csak a lakosság fele tud a natúrparkról, míg Szalatnakon többen ismerték a jelentősebb elszigeteltség ellenére. A vizsgálat elvégzésével, a válaszadókkal való kommunikáció során megbizonyosodtunk arról, hogy a fejlesztési munka kétirányú lesz, egyrészt a natúrpark működésére vonatkozóan fogalmazhatunk meg ajánlásokat, másrészt fontos feladat mindez környezetbe való átültetése, amely a települések sajátosságait is figyelembe veszi. A legutolsó, és talán a legfontosabb pont, pedig a kettő irány összehangolása a helyi közösségekkel, végső soron a falvak lakóival.